SEO

20 schrijftips voor succesvolle contentmarketing

20 schrijftips voor succesvolle contentmarketing

Je hebt een website en wilt meer bezoekers? Zoveel mogelijk, in ieder geval meer dan je concurrenten? Oké: vind de beste foto’s, afbeeldingen, video’s en animaties. En gebruik ze spaarzaam. Zoek dan de beste copywriter die je kunt krijgen (als jij het niet bent). Hij moet alles schrijven wat te maken heeft met het onderwerp van jouw website. En dat gebruik je allemaal!

De kracht van het woord is ongebroken, ook op internet, ook in een wereld die steeds meer wordt overspoeld met visuele prikkels. Woorden geven jouw website de meeste aandacht die het nodig heeft. Zonder woorden word je niet gevonden. Dit geldt zelfs voor het zoeken naar afbeeldingen. Omdat zoekmachines zoeken naar termen die logisch zijn in een context.

Bovendien turen ze altijd naar de reacties van echte mensen. Als ze na enkele seconden wegklikken van de tekst, is dat een slecht teken. Aan de andere kant, als je tot het einde leest en op links in de tekst klikt, dan zal Google merken dat je homepage iets kan doen.

Alleen een goede tekst is ook een goede SEO-tekst

Tips voor goede websiteteksten moeten dus drie uitdagingen feilloos aankunnen: mensen inspireren, zoekmachines overtuigen met je content en een naadloos, betekenisvol geheel creëren in de structuur van een website. Naast de kunst van goede teksten moet er idealiter ook sprake zijn van uitstekend grafisch en technisch webdesign. Als iedereen zijn huiswerk heeft gedaan, blijft er voor SEO weinig meer over dan fine-tuning.

De onderstaande schrijftips voor websiteteksten komen voort uit de ervaring van tientallen jaren en voortdurende bijscholing. Deze tips kun je ook gebruiken als je het schrijven van webteksten toevertrouwt aan een professional. Voor een kwaliteitscontrole zowel bij de selectie van de copywriter als bij het proeflezen van concepten. En als je de teksten zelf maakt, gebruik dan de volgende tips als opstapje en meetlat, maar nooit als korset.

Goede en rijke inhoud betekent klasse, geen massa

1. Schrijf veel.

Dit is de eerste stap. Google vindt dat goed als het hoogwaardige en unieke inhoud is, d.w.z. niet samen gekopieerd of geciteerd. In tegenstelling tot printadvertenties heb je alle ruimte van de wereld in je homepageteksten of de nieuwste artikelen. Wikipedia verschijnt vaak op de eerste pagina met zoekresultaten op Google vanwege de miljoenen artikelen in iedere taal.

2. Maak het gebruikers gemakkelijk.

“Veel” betekent niet een woestijn van tekst! Een onfeilbare structuur voor de inhoud van jouw website maakt deel uit van de copywriting-taak. De namen en structuur van de menu’s en submenu’s moeten zo intuïtief begrijpelijk en logisch mogelijk zijn. Dit gebied is geen speelplaats voor misleide taalkundige originaliteit. Hetzelfde geldt voor de hele kophiërarchie.

3. Wees genereus met teasers.

Teasers zijn net zo belangrijk voor teksten als proefritten voor het kopen van een auto, zeker voor langere teksten. De kop trok ieders aandacht, nu moeten je hersenen bloed proeven. Een paar regels, korte zinnen, een of twee centrale uitspraken die zo grafisch mogelijk zijn. En zeker een cliffhanger aan het einde, d.w.z. het signaal geven, hier wordt het pas echt interessant.

4. Schrijf nuttig.

Als je een vraag stelt op internet, is het eerste wat je wilt een duidelijk antwoord. De tekst waarnaar de zoekmachine deze stuurt, moet op het eerste gezicht aangeven dat het antwoord hier is. Ga bij het schrijven altijd uit van het perspectief van je doelgroep en denk aan de W-vragen van de lezer: wie, wat, wanneer, waar, hoe, waarom, waarvoor? De vis moet van de worm houden, niet van de visser. Een websitebezoekers hebben geen zelfportret nodig, maar nuttige informatie.

5. Vertel geweldige verhalen.

Wil je dat jouw teksten (en dus jouw product of dienst) onthouden worden door de lezer? Vergelijk vervolgens hoeveel film- of romaninhoud je nog goed kunt afspelen en hoeveel Wikipedia-items. Niks tegen goede productteksten, integendeel. Maar je hebt beide nodig: info en verhaal. Dat kan altijd, ook als je alleen maar schroeven ruilt in Amsterdam.

6. Toon betrouwbaarheid aan.

Laten we het bij het voorbeeld houden, mensen kopen geen schroeven. In werkelijkheid koop je het veilige gevoel dat je de juiste, de beste schroeven koopt die in Amsterdam verkrijgbaar zijn. Je website straalt dit gevoel pas uit als al je specialistische kennis daar verspreid is. De geschiedenis van de schroef, de grootste en de kleinste schroef, het vreemdste materiaal (vergeet niet dat informatie ook vermakelijk moet zijn), alle tips over schroeven, het is er, enz. Het maakt niet uit of slechts een fractie van de gebruikers van de site dit leest, maar iedereen ziet het: Deze website weet hier echt de weg. Dat zulke experts nog steeds bestaan. Zulke teksten moet je maken.

Websiteteksten en huisstijl, is dat een relatiecrisis of eendroompaar?

7. Stijl is een zaak van de baas.

De taalkundige tonaliteit van webteksten moet consistent zijn. IKEA heeft bijvoorbeeld een voornaam bij zijn klanten. Dat is zo Zweeds als de eland. Dit is stilistisch zeer gevoelig en laat ongeveer zien wat belangrijk is. De taalstijl moet passen bij jouw bedrijf en tegelijkertijd de juiste snaar raken bij jouw doelgroep. Dit vereist puur instinct plus zorgvuldige testruns voordat de websiteteksten worden gelanceerd. Daarna moet de tekststijl een hoge herkenningswaarde hebben, d.w.z. consistent zijn en blijven. Behalve wanneer …

8. Hetzelfde of neit altijd hetzelfde?

Uitzonderingen bevestigen de zojuist genoemde regel. Voor een verandering kan dit zelfs een positief effect hebben, maar je moet het wel signaleren. De statische pagina’s van een website moeten bijvoorbeeld naadloos zijn. Maar je kunt wel een blog inbouwen met wisselende auteurs die heel individueel formuleren. Hetzelfde geldt voor testimonials, ze mogen niet stilistisch worden aangepast, omdat ze anders onwerkelijk lijken. Of persoonlijke uitspraken van medewerkers, bijvoorbeeld “Onze expert voor speciale schroeven adviseert…” Je schrijfstijl op sociale media kan ook een beetje ” anders”. .

9. SEO-teksten en eyecatchers niet alleen voor luie lezers.

Veel mensen moeten zichzelf overwinnen voordat ze een langere tekst lezen. Wat je zal helpen is een korte, goede webtekst: koppen, subkoppen, bijschriften, afzonderlijke tekst in kaders, enz. Dit zijn allemaal voorgerechten, en zo moet je ze bereiden: zorgvuldig geformuleerd zodat de lezers de hoofdtekst inspireren .

De volgende tips 10-20 laten zien hoe belangrijk “teksten naast de tekst”, d.w.z. speciale en zelfs onzichtbare tekstelementen, zijn voor zoekmachines.

10. Omschrijvende koppen

Bijvoorbeeld, “We zijn de meeste schroeven” zou een uitstekende kop zijn (mogelijke problemen met een ander merk negerend). Dus maak titels die ongewoon zijn, die in het oog springen, gebruik het kernzoekwoord “schroeven” en een bericht opgenomen. In het geval van onderverdelingen wordt een andere belangrijke functie toegevoegd, namelijk het signaleren van de mogelijkheid van een tussenstop tijdens het puur visueel lezen. Tussentitels moeten daarom altijd in het gezichtsveld zijn. Tegelijkertijd moedigen ze, als brug tussen alinea’s, de lezer aan om verder te lezen, en vormen zo een stimulans voor de volgende paragraaf.

11. Bijschriften met toegevoegde waarde

Uw afbeeldingen zijn, hopelijk, echte blikvangers. Het bijschrift zou dit effect opnieuw moeten benutten. Vraag wat de boodschap van de foto is voor een buitenstaander. En dan schrijf je een aanvullend bericht dat ook weer terug kan leiden naar de hoofdtekst. Verspil hier geen tekst door het beeldbericht te dupliceren. Dus niet: “Expansieschroef DIN 2510 vorm L” (behalve natuurlijk op de productpagina), maar zoiets als “De beste verbinding als het echt spannend wordt…”

12. Kleine extra’s aan de zijkant

Tekstvakken, tekstballonnen, pop-upvensters, enz. verbreken niet alleen het pagina-ontwerp indien nodig, maar ontlasten ook de hoofdtekst. In plaats van bijvoorbeeld een uitleg van een term in een lijvige bijzin dwingen. Of achtergrondinformatie, een shortlist, een profiel van een persoon… Hoe nuttiger, vermakelijker, treffender je deze korte teksten maakt, hoe groter de meerwaarde voor de hele site. Ook een call-to-action kun je op deze manier slim inpakken.

13. Op de juiste manier formatteren is een goed aas.

Deze zin is geen kop, maar is vetgedrukt zodat hij opvalt. Met het “vet” commando wordt je online tekst een nummer interessanter dan de rest van de tekst. En hij begint met een long-tail zoekwoord, dus er is een goede kans dat Google het zal presenteren als een “hoe correct formatteren?” zoekresultaat. Maak koppen niet op met vet en groter lettertype, maar met de commando’s Kop 1 … Kop 6 of h1 … h6 (wat hetzelfde is) in het overeenkomstige menu van de editor. H1 is de hoofdkop, de andere zijn ondertitels in aflopende volgorde. Waarschuwing: H1 kan maar één keer per pagina bestaan ​​en je moet weten of jouw systeem de menunaam van de pagina niet al automatisch als H1 gebruikt. WordPress.com doet het bijvoorbeeld zo. In dit geval moet de hoofdkop van de tekst H2 zijn.

Zoekmachineoptimalisatie, SEO hoort bij schrijven

Als jouw copywriter ook verantwoordelijk is voor het redigeren van de pagina’s in het content management systeem (CMS), dan weet hij dat hij ook veel vraag heeft naar teksten die jouw bezoekers niet direct zien. Ook hier is de kunst van het formuleren vereist, of op zijn minst een nauwkeurige woordkeuze. Het gaat erom dat de zoekmachines aanvullende zoektermsignalen ontvangen.

14. Tekst voor Google-resultatenpagina’s (SERP’s)

160 tekens die bepalen of er op je wordt geklikt in de zoekresultaten. Metabeschrijvingen zijn de ultrakorte beschrijvingen die je voor elke webpagina kunt maken. Het belangrijkste (vanuit het oogpunt van de gebruiker!) moet hier komen en elke overbodige letter moet erin. Dit is de middelbare school voor het schrijven voor websites. Wat dan in het zoekresultaat staat heet een snippet en deze kun je toevoegen aan de Rich Snippeter.

15. Alt-tekst

Je formuleert de onzichtbare afbeeldingsbeschrijving zo dat zoekmachines belangrijke trefwoorden kunnen toekennen aan de afbeelding en/of de tekstcontext van de afbeelding. Elegante zinnen zijn hier niet vereist, maar het is een voordeel om mogelijke zoektermen of hele zoektermen in gedachten te houden.

16. Zoektermen

Als je zoektermen invoert (bijv. “zeskantschroeven”), voegt Google automatisch niet alleen het woord toe, maar ook geavanceerde zoekopdrachten. Dit zijn zinnen die je in jouw tekst moet opnemen, omdat dit de meest voorkomende daadwerkelijke zoekopdrachten zijn. Je vindt ook wat je zoekt in de snippetteksten van de best gerangschikte zoekresultaten, die je echter niet botweg moet kopiëren. Anders ben je slechts een kopie voor Google.

17. Trefwoorden

Correct omgaan met de grote SEO-mythe, “schroeven” is bijvoorbeeld jouw belangrijkste trefwoord; “grootste selectie schroeven in Rotterdam” is een belangrijk longtail-trefwoord. Dan zijn er nog een tiental andere relevante zoektermen, en die willen en zouden allemaal in de tekst moeten staan. Verban die gedachte. Het is moeilijk om creatief en levendig te schrijven wanneer het waargenomen dogma van trefwoorddichtheid in je nek ademt. Professionele copywriters kijken drie keer naar de benodigde zoektermen, bedenken dan iets anders, drinken een kop thee en schrijven.

3 speciale webteksttips aan het eind

18. Consistente teksten

Als de website groeit, zorg er dan voor dat jouw teksten er consistent uitzien. Voor jou is je eerste sms misschien twee jaar geleden, maar voor een bezoeker is het misschien maar een klik verwijderd. Desalniettemin moet zelfs de oudste pagina ervoor zorgen dat jouw online aanwezigheid uit één stuk bestaat.

19. Externe terugkoppeling.

Zelfs als elke tekst twee keer is bewerkt, gecorrigeerd en op feiten gecontroleerd, zorg dat je regelmatig feedback krijgt van buitenaf. Dit is voor teksten net zo belangrijk als een second opinion voor een medische diagnose.

20. De rol van gevoel.

Als je echt tevreden bent met je website, raadpleeg dan SEO-tools. Want de teksten moeten uiteindelijk effect hebben op de balans. Als je (of de professionele copywriter) je echter nog steeds raar voelt, ga dan wat graven. Het kan zijn dat er een fundamentele discrepantie is ontstaan ​​tussen jouw bedrijf en wat jouw teksten erover zeggen. Dat zou volkomen normaal zijn, maar handel voordat jouw bezoekers erachter komen. De beste kopie is geen kopie. Dit punt is het moeilijkst. En dat moet je vooral met je websitetekst oplossen. De juiste dosis “promotie” én de juiste plaatsing. Onthoud vooral bij de teksten voor de startpagina en de bovenste menupagina’s dat de aankoopbeslissing in het laatste derde deel van de typische klantreis wordt genomen. Als je vooraf expliciete reclameteksten rondgooit, springt de gebruiker eraf. Maar je product mag ook niet ten onder gaan. Er was eens een verrukkelijk grappige bioscoopspot die vaak werd naverteld, alleen wisten veel kijkers niet precies welk merk chocoladereep het was… Dat is het koorddansen. Breng dus competentie, vertrouwen, sympathie over en bouw links naar jouw productpagina’s en/of adverteer in een widget boven, onder of naast de hoofdtekst.

Wilhelmus Hengstmengel "Is SEO nu echt zo belangrijk? En wat is SEO eigenlijk. Is dit het verkijgen of plaatsen van zoveel mogelijk linkjes het enige wat belangrijk is". Allemaal misvattingen, want schrijf voor de bezoekers, niet voor Google. SEO kan helpen, maar als je langer bovenaan in de zoekmachines wilt staan, zeker nu er steeds meer AI in de zoekmachines opduikt, zijn meer factoren belangrijk dan SEO alleen, en zeker veel belangrijker dan het plaatsen van veel linkjes.

Deel ons op social media