Contentmarketing is een strategische marketingrichting waarbij waardevolle, relevante en consistente inhoud wordt gecreëerd en verspreid. Allemaal met als doel een duidelijk omschreven doelgroep aan te trekken, te behouden en uiteindelijk winstgevende acties van klanten te krijgen.
Zo wordt contentmarketing gedefinieerd door het Content Marketing Institute. Laten we de afzonderlijke bouwstenen eens nader bekijken.
Strategische marketingoriëntatie
Contentmarketing is niet zomaar een tactiek. Strategie vereist het hebben van een plan. Met andere woorden, formuleer doelen en ontwikkel maatregelen om deze doelen te bereiken. Typische strategie-elementen zijn een contentstrategie, een socialmediastrategie, een leadgeneratiestrategie, etc.
Waardevolle, relevante en consistente content creëren en verspreiden
Om dit te bereiken heb je een contentproces, een redactieteam, een redactievergadering, redacteuren, een redacteur, SEO-specialisten en redactionele tools nodig. Typische contentformaten zijn bijvoorbeeld blogartikelen, video’s en whitepapers.
Het aantrekken en behouden van een duidelijk omschreven doelgroep
Het aas moet goed smaken voor de vis. Hier worden de meeste fouten gemaakt, omdat de content helaas vaak voorbij de doelgroep wordt geproduceerd. Je hebt in ieder geval een ervaren contentstrateeg nodig. Tegenwoordig zijn er ook allerlei intelligente tools (AI) die helpen bij het vinden van de juiste content.
Winstgevende klanten
We doen dit allemaal om winst te maken. In de meeste gevallen zijn deze winstgevende acties klanten die kopen. Maar het kan ook zijn dat het doel is om klanten te behouden of om processen te verbeteren, bijvoorbeeld in service, zodat kosten bespaard worden.
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is een marketingmethode die niet gaat over reclameboodschappen, maar over nuttige content waar veel mensen online naar op zoek zijn. Bedrijven die nuttige content bieden tijdens de reis van de koper, worden vaker gevonden, bouwen vertrouwen op en kunnen zo klanten winnen.
De reis van de koper vindt tegenwoordig vooral plaats op digitale platforms. Met contentmarketing kunnen bedrijven op deze reis potentiële klanten ontmoeten, contact leggen en klanten werven. Natuurlijk kunnen bedrijven ook adverteren op digitale platforms. Het voordeel van contentmarketing is echter dat vertrouwen beter kan worden opgebouwd met bruikbare content.
Daarnaast proberen tegenwoordig veel mensen reclame te mijden. Ze gebruiken adblockers of kijken bijvoorbeeld alleen films op (nog) advertentievrije platforms zoals Netflix. De consumenten van vandaag willen hun eigen onderzoek online doen voordat ze iets kopen. Google heeft dit in 2011 zeer indrukwekkend aangetoond met de Zero Moment of Truth-studie.
Hoe is contentmarketing ontstaan?
Contentmarketing is niet nieuw. Bedrijven gebruiken al lang content om hun producten op de markt te brengen en hun doelgroep te bereiken. Eén van de vroegste voorbeelden is John Deere’s 1895 The Furrow Magazine.
Het doel van dit tijdschrift was niet om producten van John Deere te promoten, maar om boeren voor te lichten over nieuwe technologieën en methoden die hen zullen helpen hun bedrijf winstgevend te runnen. Een ander voorbeeld is LEGO. Het bedrijf begon in de jaren negentig contentmarketing te gebruiken en nuttige informatie op internet te verstrekken. Ook Coca Cola zorgde al in 2012 voor opschudding door een eigen strategie op het gebied van content te ontwikkelen.
Veranderd koopgedrag, het belang van zoekmachine rankings, de ontwikkeling van het sociale web en het afwenden van traditionele media hebben ertoe geleid dat contentmarketing zich de afgelopen jaren als een op zichzelf staande marketingmethode heeft ontwikkeld.
De term contentmarketing zelf is vrij duidelijk terug te voeren op Joe Pulizzi, die deze term in 2007 bedacht en definieerde. Het Content Marketing Institute, opgericht door Joe Pullizi, bestaat sinds 2010. Het Content Marketing Institute is met zijn uitgebreide bijdragen en evenementenactiviteiten grotendeels verantwoordelijk voor de wereldwijde verspreiding van de contentmarketingmethode.
Waarom contentmarketing?
Waarom zou je vertrouwen op contentmarketing? In onderstaand lijstje vind je een overzicht van de redenen die duidelijk voor contentmarketing zijn:
- Contentmarketing vergroot je bekendheid.
- Contentmarketing vergroot het vertrouwen in je merk.
- Mensen onderzoeken en vergelijken online.
- Met contentmarketing kun je meer te weten komen over je doelgroepen.
- Kwalitatief hoogwaardige contentmarketing heeft een langetermijneffect.
- Contentmarketing draagt bij aan klantloyaliteit.
- Contentmarketing kan je positioneren als expert.
- Contentmarketing is kosteneffectief.
- Mensen zoeken nooit naar producten, maar bijna altijd naar informatie.
- Tegenwoordig wordt de reis van de koper voornamelijk digitaal afgelegd.
- Contentmarketing verhoogt uw websiteverkeer.
- Contentmarketing is meetbaar.
Contentmarketingdoelen
Eén van de eerste dingen die je doet als je begint met contentmarketing, is het stellen van doelen. Houd er rekening mee dat de doelen S.M.A.R.T. zijn, d.w.z. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
De volgende indicatoren kunnen worden gebruikt om de doelen in contentmarketing te definiëren:
- Merk bewustzijn
- Verkeerstoename
- Leadgeneratie
- Klantconversies
- Klantenbinding
- Upselling (een duurdere versie van het product verkopen).
Een geschikt doel op basis van het SMART-doel zou bijvoorbeeld zijn: In de komende drie maanden streven we ernaar om 25% meer leads te genereren via onze pijlerpagina voor contentmarketing.
Contentmarketing in B2B
Een veel voorkomende misvatting is dat contentmarketing alleen in B2C kan worden gebruikt. Contentmarketing kan ook in B2B worden ingezet en bijdragen aan het succes van het bedrijf. Contentmarketing kan een probleem voor je zijn als:
- Je wilt via een blog meer bezoekers naar jouw website trekken.
- Je online wilt positioneren als expert op jouw vakgebied.
- Je wilt prospects en klanten beter helpen.
- Je wilt jouw merk versterken, vertrouwen opbouwen en de klantenbinding intensiveren.
Natuurlijk zijn er verschillende manieren om aan contentmarketing te doen, maar voor ons is een blog de spil voor alle verdere contentmarketingmaatregelen. Je eerste stap zou daarom moeten zijn om een blog te maken volgens een contentstrategie.
Als je belangrijkste doel is om leads en dus nieuwe klanten te krijgen via contentmarketing, moet je je contentmarketingstrategie uitbreiden met inbound marketing. In de volgende sectie zal ik de belangrijkste verschillen tussen deze twee zeer vergelijkbare methoden uitleggen.
Wat is het verschil tussen contentmarketing en inbound marketing
Laten we teruggaan naar de definitie van contentmarketing aan het begin van de post. Voor het Content Marketing Institute is contentmarketing een strategische marketingaanpak die zich richt op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente inhoud om een duidelijk omschreven publiek aan te trekken en vast te houden.
Wat is inboundmarketing?
Inbound marketing is een compleet marketingproces dat rekening houdt met hoe klanten vandaag aan informatie komen en hoe ze kopen.
Contentmarketing mist het gestructureerde proces dat wel aanwezig is bij inbound marketing.
In de praktijk betekent dit in veel gevallen dat het doel van contentmarketing is om bewustwording te creëren. Bouw dus een publiek op. Contentmarketing streeft ook economische doelen na, maar deze zijn niet zo specifiek, en dus vaak niet zo meetbaar, als bij inbound marketing. Inbound marketing gaat dus nog een stap verder, want het doel is het genereren van leads en het koesteren en kwalificeren van leads. Het is dus meer prestatiegericht dan contentmarketing.
Contentmarketing is het voorstadium van inbound marketing, dat zich met name richt op het creëren en distribueren van content.
Waarom je een contentmarketingstrategie nodig hebt
Stel, je wilt een huis bouwen. Nadat je een perceel hebt gekocht, ga je naar een architect en laat je jouw huis ontwerpen. Een lichte, open keuken met toegang tot de woonkamer, aparte badkamer en toilet en er komen drie slaapkamers. Je bent tenslotte slim en bedenkt dat er ooit kinderen zouden kunnen zijn. Zodra het plan definitief en goedgekeurd is, kan de bouw beginnen.
Zou jij een huis bouwen zonder plan? Natuurlijk niet. Waarom zou je aan contentmarketing doen zonder strategie? De architect in ons voorbeeld is jouw strateeg die het kader creëert voor jouw contentmarketing. Op korte termijn ben je misschien succesvol met individuele content zonder strategie, maar geloof me, succes op lange termijn is niet mogelijk zonder een contentmarketingstrategie.
Meestal hebben we het niet over contentmarketingstrategie, maar over contentstrategie. Hoewel de termen op veel plaatsen door elkaar worden gebruikt, betekenen ze niet precies hetzelfde. Verschil tussen contentstrategie en contentmarketingstrategie Contentmarketing is een discipline, net als nieuwsbriefmarketing, digitale marketing, eventmarketing, etc. Om al deze disciplines operationeel te kunnen implementeren, heb je een strategische aanpak nodig.
Een contentstrategie is daarentegen niet alleen nodig in contentmarketing, maar ook in andere disciplines van digitale marketing, zoals inbound marketing.
Wilhelmus Hengstmengel "Is SEO nu echt zo belangrijk? En wat is SEO eigenlijk. Is dit het verkijgen of plaatsen van zoveel mogelijk linkjes het enige wat belangrijk is". Allemaal misvattingen, want schrijf voor de bezoekers, niet voor Google. SEO kan helpen, maar als je langer bovenaan in de zoekmachines wilt staan, zeker nu er steeds meer AI in de zoekmachines opduikt, zijn meer factoren belangrijk dan SEO alleen, en zeker veel belangrijker dan het plaatsen van veel linkjes.
1 thoughts on “Wat is contentmarketing?”
Comments are closed.